Synple moet stoppen. Willen vervoerders dan niet delen?

Het samenwerkingsplatform Synple: één van de mooiste en broodnodige initiatieven van de laatste jaren in de transportsector. Ze hebben het helaas niet gered. Het nieuws van deze week leverde al talloze reacties op, waarbij de woorden triest, treurig en zonde vaak voorbij kwamen. Wat mij betreft zijn deze woorden terecht.

Samenwerking is noodzakelijk, dat staat vast. Veel vervoerders geloofden in het concept van Synple. Er staat een stevig fundament. Men heeft een stabiel en goed gestructureerd uitwisselplatform gebouwd. Er zijn mooie samenwerkingen opgezet. Er zijn veel matches gemaakt, maar toch… de massa laat te lang op zich wachten. Willen vervoerders niet samenwerken? Jawel! Willen ze geen data delen? Jawel! Heeft men de data en systemen niet op orde? Jawel. Wat is het dan?

De discussie deed me weer denken aan een jaar of 7 geleden. Ik schreef toen een stuk over horizontale samenwerking in de transportsector voor het boek “Doorbraak bundelen goederenstromen”. Aanleiding was het project “Freightfactory”, een samenwerkingsverband tussen een zestal transportbedrijven uit de regio Waalwijk. Het traject begon met een analyse van de goederenstromen en leidde uiteindelijk tot een generieke tool, waarmee de samenwerkende transportbedrijven op een slimme manier zendingen uit konden wisselen. Ondanks een groot besparingspotentieel verliep de samenwerking met wisselend succes. De werking van het systeem werd ook daar al aangetoond, maar toch kwam een optimale samenwerking niet tot stand.

Toegegeven moet worden: makkelijk is het niet. Bij samenwerking in dit project speelden vele factoren een rol. Een greep uit de belangrijkste faalfactoren destijds:

  • Kennis opzoeken en delen. Het is zeker realistisch dat er bij samenwerkende bedrijven te weinig kennis aanwezig is.
  • Organisatie. De missie, middelen, doelstellingen en timing moeten helder gemaakt worden.
  • Infrastructuur. Een technologisch platform als Synple kan de samenwerking verbeteren, maar op voorwaarde dat de aangesloten systemen de gewenste werkwijze ondersteunen.
  • Cultuur. Chemie tussen de bedrijven draagt zeker bij aan succesvol samenwerken.
  • Vertrouwen. Een onmisbare sleutel.
  • Management. Er is commitment nodig. In de praktijk blijkt dat er nogal eens een verschil in beleving kan zijn tussen directie en planners.
  • Juridische afspraken. Alleen vertrouwen is niet voldoende, dus er zullen zaken vastgelegd moeten worden zoals geheimhoudingsovereenkomsten of SLA’s.
  • Geld. Het verdelingsprincipe is een uitdaging. Belangrijk is dat vervoerders inzicht moeten hebben in de financiële consequenties van planningsbeslissingen. Er is een sleutel nodig waarmee voor iedereen duidelijk is hoe de winst wordt verdeeld.

Veel zaken kunnen geregeld worden. Anno 2018 zijn we verder, maar wat speelt er dan nog? Vervoerders hebben hun ICT systemen over het algemeen op orde. Ook zijn ze zeker niet minder data gaan vastleggen. En ze staan open voor samenwerken en data delen; dat blijkt ook bij huidige projecten met bijvoorbeeld Control Towers in de retailsector en Rotterdamse haven. Een belangrijke oorzaak ligt in het gebrek aan financieel inzicht. Bedrijven weten nog onvoldoende met welk werk geld verdiend wordt of waar geld “verbrand” wordt, welke klanten rendabel zijn en welke niet. Of welke voertuigen en chauffeurs geld opleveren of welke geld laten liggen. De consequenties van planbeslissingen zijn onvoldoende duidelijk. Juist daar helpen de slimme algoritmes van een oplossing als Synple. Een planner kiest nog te vaak voor zelf doen vanuit de veronderstelling dat dit voordeliger is. Vaak klopt dit niet. Synple was hard op weg om dit aantoonbaar te maken, waardoor een goede vergoeding voor een succesvolle match ook geen discussie oplevert.

Ander belangrijk punt: we zijn met z’n allen weer zo lekker druk. Planners hebben hun handen vol aan het wegwerken van de stapel orders. Goed nieuws zou je zeggen, maar het levert in veel gevallen niet de beste planningsbeslissingen (en daarmee het gewenste rendement) op. Vervoerders blijven te vaak hangen in de dienstbare rol zonder daar de benodigde extra vergoedingen voor te vragen. En helaas ook: door de operationele druk worden de innovaties en verandertrajecten voorzichtig aan de kant geschoven.

Het opzetten of verbeteren van een goede samenwerking hoeft zeker niet als een ingewikkelde opgave te worden beschouwd. Veel komt neer op het goed gebruiken van gezond verstand. Synple heeft opnieuw duidelijk gemaakt, dat samenwerking niet alleen samen data delen is, maar zeker ook leren van elkaar en samen verdienen. Het is een gegeven: Harde cijfers moeten nog meer aantonen, we hebben het weer zo druk en we blijven als sector zo conservatief, maar ondanks dat: Dit initiatief verdient meer tijd en meer kansen!

2 Gedachtes

  1. Vaak wordt de samenwerking wel op directieniveau ingezet en geaccepteerd, maar de problemen ontstaan vaak op het niveau daaronder bij de planners. Daar ligt nog veel missiewerk.

    Like

    1. Klopt Arne, heb ik zelf ook ervaren. Altijd genoeg redenen onder planners om niet uit wisselen of net zo lang wachten tot je het sowieso zelf moet doen. Vaak begrijpelijk, maar zeker ook moeilijk te beïnvloeden.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.