In het kader van de diverse actielijnen van Topsector Logistiek is geconstateerd, dat allerlei partijen en toepassingen behoefte hebben aan primaire data uit het operationele logistieke proces, in het bijzonder uit vrachtwagens. In de praktijk zijn er meerdere partijen, die ieder individueel met een enkelvoudige vraag interfaces ontwikkelen en daarmee de leveranciers trachten te bereiken. In augustus 2017 heeft Lambooy Logistiek een verkennend onderzoek afgerond naar een uniforme interface vanuit TMS en FMS systemen.
In de transportsector is standaardisatie van gegevensstromen niet nieuw. Al in de jaren 60 werd EDI ontwikkeld met als doel het versneld uitwisselen van transportgegevens en bijbehorende documenten. Ondanks die inspanningen is het ICT landschap van vervoerders nog vaak complex. De toegenomen digitalisering en het ontstaan van control towers en platforms voor vrachtuitwisseling doet de behoefte aan data alleen maar sneller toenemen.
De markt met aanbieders van TMS en FMS systemen is groot. Nieuwe technieken, applicaties en businessmodellen door mobiele toepassingen en cloud services hebben de markt sterk uitgebreid, maar ook de traditionele leveranciers blijven actief. Het zorgt voor veel verschillende systemen, databasestructuren en ontwikkelomgevingen.
Tegenwoordig hebben organisaties behoefte aan oplossingen, die voorzien in de business behoefte om afnemers betrouwbaar, snel en flexibel te bedienen, waarbij
de waardevolle data uit de bedrijfsapplicaties benut wordt. Schaalbare, responsive API’s gebaseerd op een cloud infrastructuur zijn steeds vaker de oplossingen vanuit IT leveranciers.
Standaarden winnen ook weer terrein. Zo zet TLN zwaar in op papierloos transport. Het doel is om standaarden en datadiensten geaccepteerd te krijgen, die alle transportondernemers in staat stelt om vrachtbrieven, facturen en transportopdrachten elektronisch met elkaar uit te wisselen. Aan de verladende kant heeft Simacan in een mooie business case met Albert Heijn aangetoond op welke wijze logistieke data van verschillende vervoerders in een Control Tower tot transparantie leidt. De volgende stappen zijn al gezet, waarbij vervoerders relevante data van provinciën, gemeentes en wegbeheerders terugkrijgen. Dit kan weer leiden tot efficiëntere planningen.
Niet voor niets hebben de inspanningen van Simacan met het projectteam Supermarktlogistiek (Beter Benutten) aandacht in dit rapport. Het heeft geleid tot de verdere ontwikkeling van het OpenTrip Model: een opensource datamodel dat planningen, posities, statusmeldingen en realisaties ontsluit vanuit de TMS systemen van aangesloten vervoerders.
Het zijn niet alleen verladers, die behoefte hebben aan logistieke data. Een inventarisatie in dit rapport heeft een aardige lijst van potentiele “klanten” voor een uniforme interface opgeleverd. Hieronder het CBS, verkeersmanagement partijen, de douane, aanbieders van de digitale vrachtbrief, control towers, vrachtuitwisselingssystemen, maar ook partijen die zich bezig houden met verkeersveiligheid, regulering van transportverkeer en ketencontrole van gevaarlijke en temperatuur gecontroleerde goederen. Allemaal met een specifieke databehoefte uit de rijk gevulde systemen (TMS en FMS) van vervoerders.
Hoe uitgebreid de databases zijn van vervoerders is aangetoond met een grondige analyse van de minimaal beschikbare velden. Het OpenTrip Model gaat op een slimme manier om met een klein deel van deze informatie. Gestructureerd en met een zekere potentie voor uitbreiding. Om alle genoemde partijen op een uniforme wijze van deze data te voorzien is meer nodig. Connectiviteit en interoperabiliteit zijn key-begrippen voor de nabije toekomst. Een uniforme interface is hierbij onmisbaar. De eerste stappen zijn gezet en vervolgonderzoek zal de verdere aanvliegroute moeten bepalen.