De voordelen van crossdockscanning

Sanders|Fritom start vanaf januari 2022 met crossdockscanning. Alle goederen die het crossdock passeren zullen zowel ingaand als uitgaand gescand gaan worden. Met deze technologie en nieuwe werkwijze optimaliseert Sanders|Fritom de crossdocking-services om zo foutmarges te minimaliseren, de doorlooptijd te verbeteren en de procesregistratie verder te optimaliseren.

Sluitende registratie

Bij in- en uitgaand en scannen worden alle goederenbeweging vastgelegd en is een goed sluitende procesregistratie mogelijk. Men moet op ieder moment van de dag kunnen zien wat er allemaal is binnen gekomen, wat er nog binnen gaat komen en welke eenheden het crossdock gaan verlaten. Er komt meer duidelijkheid bij de crossdock medewerkers en het proces gaat sneller verlopen. De werkzaamheden moeten door de vaste workflow makkelijker worden voor de crossdock medewerkers en als er fouten worden gemaakt, kunnen deze sneller bijgestuurd worden.

Nauwkeurig lossen

Met een scanner in hand rijdt de crossdock medewerker de eerste verzendeenheid uit de auto. De eenheid wordt gescand en op een crossdock locatie geplaatst die ook gescand wordt. Deze stappen worden herhaald totdat de auto leeg is. Wordt er een schade of een andere afwijking geconstateerd, dan wordt dit direct via de scanner geregistreerd met een foto. De klant wordt gelijk op de hoogte gebracht.

Soepel laden

Door het dock te scannen, wordt direct getoond welke verzendeenheden voor de betreffende auto bestemd zijn en op welke locatie ze staan. De medewerker hoeft niet meer te zoeken waar de goederen staan. Het systeem geeft aan in welke volgorde de goederen geladen moeten worden. Staan alle goederen in de auto? Dan krijgen zowel de crossdock medewerker als de planner groen licht en wordt de chauffeur op pad gestuurd.

Voordelen crossdock scanning:

Er ontstaat door crossdock scanning dus een sluitende procesregistratie, maar wat betekent dat eigenlijk? De belangrijkste voordelen:

  • Er is een goede ingangscontrole. Zijn alle goederen volledig en zonder afwijkingen binnengekomen?
  • Er is een uitgangscontrole bij het laden. Worden alle goederen compleet geladen in het juiste voertuig?
  • Wat is de status van de goederen? Die worden nauwkeurig gevolgd door de hele crossdock afdeling. Er is realtime inzicht voor medewerkers en klant, in het systeem en op de klantenportal.
  • Waar staan de goederen? Het zoeken naar goederen wordt geminimaliseerd door het scannen op locatie.
  • Afwijkingen, zoals schade en manco’s, worden direct vastgelegd en aan de klant gemeld. In het Transport Management Systeem komen zendingen met afwijkingen naar voren op een speciaal scherm voor zendingopvolging, waar de customer servicemedewerkers deze netjes af kunnen werken.
  • Waar hebben we gedaan en wat moet er nog gebeuren? Optimale besturing van de operatie en inzet van personeel door het inzicht wie, wat op welk moment doet.
  • Welke ritten zijn al compleet? Een betere benutting van het vloeroppervlak binnen de crossdock afdeling door gelijktijdig te kunnen laden en lossen.

Wat is ervoor nodig?

Het invoeren van crossdock scanning lijkt makkelijker dan het is. Er worden wel wat voorwaarden aan gesteld. Allereerst moet iedere verzendeenheid (pallet of collo) een label hebben met unieke barcode. De werkwijze valt of staat ook met de orderinformatie (inclusief de barcodes per goederenregel), die in het systeem van Sanders|Fritom verwerkt moet zijn. Op tijd ook, nog voordat de goederen fysiek ontvangen worden op het crossdock. Immers, het scannen van goederen heeft geen zin als de barcodes nog niet herkend worden door de scanners.

Wordt aan de beschreven voorwaarden voldaan, dan gaat crossdock scanning zowel voor het bedrijf als de klanten echt grote voordelen opleveren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.