Het bestuur van de deelmarkt TLN Distributie onderkende al in een vroeg stadium de noodzaak om meer gebruik te maken van standaarden. Niet alleen om het IT beheer en interne processen van de leden te optimaliseren. Ook de samenwerking tussen de leden kan een stuk efficiënter. TLN heeft samen met Lambooy Logistiek het project “papierloos transport TLN distributie” uitgevoerd, waarin de vervoerders begeleid zijn bij de implementeren van de TLN standaarden (transportopdracht, factuur en vrachtbrief). Begin 2018 is het project afgerond en is de doelstelling met 25 gerealiseerde koppelingen op basis van deze standaarden ruimschoots gerealiseerd.
In de logistieke sector is veel te doen rondom het thema data delen. Er is een ontwikkeling gaande naar toenemend gebruik van standaarden. Al in de jaren 60 werd Electronic Data Interchange (EDI) ontwikkeld met als doel het versneld uitwisselen van transportgegevens en bijbehorende documenten. Het gebruik ervan is nooit volledig doorgedrongen. Nieuwe technieken en het ontstaan van nieuwe tools als control towers en platforms zorgen ook voor een toegenomen behoefte aan standaarden.
Het bestuur van de deelmarkt TLN Distributie onderkende al in een vroeg stadium de noodzaak van standaarden. Hiervoor is het project Papierloos Transport binnen deze deelmarkt in het leven geroepen. De doelstelling werd als volgt geformuleerd:
Het informeren en begeleiden van vervoerders in de deelmarkt TLN Distributie bij de implementatie van de TLN standaarden voor digitale gegevensuitwisseling van de transportopdracht, factuur en vrachtbrief.
Als eindresultaat moeten begin 2018 minstens 20 unieke koppelingen op basis van de TLN standaarden gerealiseerd zijn. Uit dit onderzoek is vastgesteld dat de meeste bedrijven positief staan tegenover het gebruik van de standaarden. Tegelijkertijd gaf ook een deel van de TMS leveranciers aan de standaarden op te nemen in hun software. Hier ligt ook een belangrijk deel van het succes.
Bij de implementaties is duidelijk geworden, dat de documentatie niet aanmoedigt tot snelle acceptatie van de standaarden. Net als de standaarden zelf is de documentatie erg uitgebreid. Dit is niet de enige reden dat de implementaties langzaam op gang zijn gekomen. TMS leveranciers blijken ook erg afwachtend, hebben het druk en reageren vooral eerst op concrete klantvragen. Grotere bedrijven met eigen ICT kennis blijken wel snel te kunnen schakelen.
Qua functionaliteit blijken de TLN standaarden geschikt voor de deelmarkt TLN Distributie. Na een stroeve start lijkt het vliegwiel op gang gekomen te zijn. Wel is een aantal verzoeken tot aanpassing en uitbreiding van de standaard geformuleerd. Deze hebben o.a. te maken met aansluiting op Transfollow, uitbreiding van functionaliteit voor statusberichten, vereenvoudiging van de structuur rond goederenregels en verduidelijking van restricties en locatiecodes.
Het bestuur van TLN Distributie kan het succesvolle project vervolg geven door de positieve resultaten goed over te dragen aan de leden, nieuwe pilots aan te jagen en het initiëren van aansluiting met de Stichting Uniforme Transport Code (SUTC) waar de verdere ontwikkeling gecoördineerd gaat worden. Voor de langere termijn dient het bestuur het onderwerp te agenderen om aan te blijven haken op alle ontwikkelingen. Duidelijk is dat best practices ideaal blijken om de vertaling te maken naar concrete aangrijpingspunten voor de leden van de deelmarkt.