Aan het einde van dit jaar krijgen containervervoerders de beschikking over een dashboard waarop de actuele wacht- en doorlooptijden bij terminals en depots in de Rotterdamse haven te zien zijn. De bron van deze data leveren ze zelf aan. Dit zijn namelijk de actuele posities van hun vrachtwagens in het havengebied met aanvullende informatie. Dit gebeurt uiteraard anoniem, maar de data levert waardevolle informatie op en deze wordt op een slimme manier verwerkt. Steeds meer bedrijven sluiten zich aan, want: Hoe meer bedrijven er meedoen, hoe betrouwbaarder de tool wordt.
Initiatiefnemers van dit mooie project zijn o.a. TLN, het Havenbedrijf Rotterdam en Topsector Logistiek. Zij hebben Simacan opdracht gegeven het dashboard, ofwel de Mainport Traffic Monitor, te bouwen. De afgelopen periode is hard gewerkt aan het koppelen van de boordcomputersystemen van TomTom en Transics. Hierdoor hebben diverse grote vervoerders zich al aan kunnen sluiten. Dit levert dagelijks al honderden live posities op in het Rotterdams havengebied. Een kijkje achter de schermen:
Inmiddels worden ook aansluitingen gemaakt met vervoerders, die met Trimble als boordcomputer werken. De koppeling met Astrata is in voorbereiding en met anderen wordt nog gesproken. Het tonen van de wacht- en afhandeltijden is nog maar het begin. In een volgende fase worden nauwkeurige ETA’s gedeeld, wordt naar aansluiting gekeken met andere modaliteiten en wordt het dekkingsgebied mogelijk uitgebreid richting achterland.
Geïnteresseerde containervervoerders kunnen altijd zich meedoen. Enige voorwaarde is dat er boordcomputerdata gedeeld wordt. Neem contact op: menno@lambooylogistiek.nl of 06-20559231. Extra info over het project is ook te lezen in de laatste editie van Transport & Logistiek : T13_2018_Mainport Traffic Monitor